10 juli 2012

Uppdatering om graviditeten!

Jag är nu i vecka 25 (24+2) och mår för det mesta jättebra! Jag har lite foglossning, ibland känns det som att nån kör en kniv i mig men oftast gör det bara lite ont. Jag har fått ont i ryggen, mellan skuldrorna typ och ibland så gör det sjukt ont hela vägen rakt igenom liksom.. Googlade lite och det verkar vara vanligt och att stretcha bröstmusklerna ska tydligen hjälpa så nu försöker jag stretcha dom, halsmusklerna (som jag har haft problem med sen jag var 16-17) samt ryggen för att se om det blir bättre. Magen växer massa och naveln har vänt sig helt åt fel håll (ser helt knasigt ut!).

Jag gjorde en graviditetsuträkningsgrej på familjeliv.se

  • Din graviditet startade Sön 22 jan 2012.
  • Din menscykel är ca 30 dagar
  • Du blev gravid ungefär Sön 5 feb 2012 (ägglossningen).
  • Du är på dag 171 av 280. (61,1%).
  • Du är i vecka 25.
  • Du har gått 24 fulla veckor och 2 fulla dagar (v24+2).
  • Du är i 6:e kalendermånaden.
  • Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden)
  • Du är i trimester två.
  • Beräknat förlossningsdatum Lör 27 okt 2012 
  • Du har 109 dagar kvar till beräknad förlossning.

Såhär ligger jag alltså till nu :) 

Jag har trott sen första ultraljudet att jag byter vecka på lördagar, men det är visst på söndagar... Hon som gjorde det första sa inte vilket beräknat datum vi fick, men vi var där på en tordag och hon sa att vi var i vecka nånting+5 (minns inte vilken just nu) men på bilderna från det andra ultraljudet står det v19+2 och det var på en tisdag. Nu vet jag i alla fall hur det är. Fast min gravidräknargrej på ett forum visar som jag har trott :S förvirrande!

Jag har dessutom gått upp ca 7 kilo, vilket gör mig väldigt glad, även om jag gärna hade gått upp lite mer. Det märks i alla fall lite då alla säger att jag ser rundare ut i ansiktet plus att jag märker att jag är lite mjukare här och där!

2 kommentarer:

  1. 109 dagar kvar alltså... Suck - längtar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa.. Det är ju alldeles för lång tid! Jag längtar med :)

      Radera