27 september 2012

Misslyckad vändning och kejsarsnitt

Nu tänkte jag försöka orka skriva lite om hur det gick igår, och som ni förstår av rubriken så gick vändningen inge vidare bra!

När vi kom till sjukhuset igår fick vi i alla fall först göra en storleksbedömning av bebisen (som den man gör vid rutinultraljudet) och sen dom gjorde en CTG för att se att allting såg bra ut med bebisen. Bebisen var lite för liten men det beror antagligen på att jag är så liten men vi fick ändå en tid för växtkoll den 10/10 för att se så att han växer som han ska.

Efter det fick vi åka ner till förlossningen, där kände dom igen hur barnet låg och kollade ännu en gång med ultraljud och sen fick jag en bricanylspruta i benet (saaatan vad den sved!) och efter en stund började jag känna mig rätt svag och skakis. Jag trodde inte att jag skulle reagera så starkt på bricanylen eftersom att jag knappt reagerade alls på den i tablettform, men det här var verkligen mycket värre!

Det var mycket väntan hela tiden, men jag antar att det lätt blir så på ett såpass stort sjukhus.. Men det gör ju inte att det blir mindre kul direkt. När det var dags för vändning så kom två läkare och en student (?) in till oss och tog på sig förkläden. VA?! Varför då? Ja, det berättade dom inte... Sen var det alltså dags att försöka vända på barnet, dom sänkte ner "ryggstödet" på sängen så att jag låg ner helt och sen började dom böka runt.. Dom försökte lyfta upp rumpan och samtidigt så försökte dom vrida runt bebisen genom att trycka på ryggen och huvudet. Dom kollade med ultraljud under tiden för att se hur det gick. Två försök gjorde dom och jag kan säga att det var inte skönt. Men det var inte så farligt heller... Det går inte riktigt att beskriva. Det gjorde ont ibland men mest var det obehagligt... Som att dom försökte flytta på mina organ liksom.

När dom bestämde att det inte gick sa dom att man kan föda med rumpan ner och i så fall så gör dom en bäckenröntgen. Jag sa direkt att jag föder verkligen helst inte inte säte och fick svaret att då bokar vi in ett planerat snitt direkt. Så skönt att man får välja!

När vändningsförsöket var gjort var dom tvungna att kolla så att bebis mådde bra så dom satt på CTG-mätningsgrejen igen och sa att den skulle sitta på i ca en halvtimme. Under tiden den mätte så fick vi datum för inskrivning och kejsarsnitt. Den 16/10 ska vi på inskrivning och får åka hem och sova, sen på morgonen den 17/10 får vi komma tillbaka och göra snittet. Så den 17/10 blir vi föräldrar! Och pappa blir morfar dagen efter sin födelsedag, haha!

När jag kom hem (Björn skulle till skolan) så vilade jag, bricanylen påverkade mig fortfarande. Jag hade fått sprutan ca 9.40 och och kom hem runt 12. Mådde illa för att jag var så skakis. När Björn kom hem efter 14 så var jag fortfarande lite skakis men mådde mycket bättre :)

Det blev rätt långt det här... Om det är nån som ska göra ett vändningsförsök som kanske tvekar pga av att det står här och där att det är "sjukt obehagligt och gör jätteont!" och som har googlat sig hit så säger jag att dom överdriver nog. Kör på bara! Tycker man att det är jobbigt så säger man det och då slutar dom. Det är klart att det känns, eftersom att dom klämmer massa utanpå magen, men det är inte alls så illa som man kan tro :)


Just det! Jag tog bort bebisen som flyter omkring till vänster och la till en ticker som både visar hur långt gången jag är samt hur långt det är kvar till kejsarsnittet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar