27 augusti 2012

Första lektionen

Nu har jag precis haft min första lektion i japanska. Det var läskigt! Läraren säger till när man ska prata så är det bara att säga det som hin säger att man ska säga.

Jag fick prata två gånger och var förvirrad som fan båda gångerna, men det gick ändå helt OK. Nästa gång (onsdag kväll) ska jag komma ihåg att ha boken bredvid mig, klantigt av mig att lämna den på soffan. Nu vet jag i alla fall hur det funkar så nästa lektion går nog bättre :)

Lektionen gick i alla fall till så att läraren gick igenom en power point med det vi skulle lära oss. När det var ord så fick vi upprepa efter henne och hon sa att hon ville se alla läppar röra sig (man har inte mikrofonen på för om fler än en har det så blir det bara massa eko) sen när vi hade upprepat orden några gånger valde hon ut några som fick säga dom i mikrofonen. Det var rätt läskigt! Och det gick sådär :P Det är lättare att säga orden när igen hör ju!

Nu (eller inte just nu för jag är supertrött) ska jag träna hiragana som fan! Och alla orden inför nästa lektion :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar